فیلم «دزدیدن رادن صالح» یا به طور کلی فیلم «Troll» (مارال)، محصول 2022 و تولید نروژ، داستان علمی-تخیلی هیجانانگیزی است که در دل کوههای Dovre روایت میشود. این فیلم با الهامی ساده ولی بسیار مؤثر از افسانههای نروژی، صحنههایی اسطورهوار از زندگی غولها و جانداران قدیمی را زنده میکند. وقتی یک غول عظیمالجثه پس از هزاران سال اسارت و خواب عمیق دوباره در دل کوههای Dovre بیدار میشود، آغازی بر یک فاجعه ملی خواهد بود. او با قدرتی ترسناک و سهمگین، هر چه در مسیر خود میبیند را از بین میبرد و به سمت شهرهای پرجمعیتی مثل اسلو حرکت میکند. دولت نروژ مجبور میشود عملیاتی اضطراری را آغاز کند و دانشمندی مرد تنها را که شناخت کاملی از غولها دارد، به عنوان مشاور فرامیخواند. دانشمند، نظریهای منحصربهفرد ولی تا حدی واقعیتبنیاد دارد را مطرح میکند: این غولها بخشی از ساختار طبیعی زمین بودهاند و بشر با تخریب محیط زیست و حفر بیش از حد، خفتهها را بیدار کرده است. صحنههای فیلم با طراحی فوقالعاده بصری و VFX قابل قبول، فضایی واقعگرایانه و اسطورهای را ایجاد میکنند. این فیلم نه تنها یک تماشای هیجانانگیز است، بلکه پیامهایی درباره تعادل طبیعت و تجاوز بشر به آن را نیز منتقل میکند. «مارال» با رفتاری تهدیدآمیز اما نشانههایی از وجود هوش بالا و احساس عمیق، شخصیتی چندبعدی به تصویر میکشد. در خلال داستان، گروهی از دانشمندان، نظامیها و حتی کودکان درگیر ماجرا میشوند و هر کدام احساسات و واکنشهای متفاوتی نسبت به موجود عظیمالجثه نشان میدهند. فیلم با سرعت مناسب و بدون سردرگمی، اقدامات لازم برای متوقف کردن غول را دنبال میکند، اما به جای حل تمام مشکلات با یک راه حل واحد، واقعگرایی بیشتری به خرج میدهد. «دزدیدن رادن صالح» اشارهای است به نقاشی معروف «مرد رُمانتیک» توماس لورنتسن که مردی در برابر یک غول بیرحم، نمادی از کوچکی بشر در برابر طبیعت اساطیری است. فیلم به نوعی بازخوانی این اثر در قالبی مدرن و سینمایی است. در نهایت، این داستان به مخاطب یادآوری میکند که طبیعت فقط تا حدی صبور است.